Portugal Spanje 2015 dag 19

Dag 19

112,0 KM, 15,9 KM/h, 7.02,00, 13,1 KM/h (incl. pauzes), 1677 HM (Garmin-GPS), 1460 HM (Bikemap)

Route 3,410,744 – powered by www.bikemap.net

Ik heb heerlijk geslapen en sta om 8 uur op en vertrek uiteindelijk om 9.30 uur. Met zware benen fiets ik Priego de Cordoba weer uit en het klimmetje van 12% valt mij met koude spieren nog zwaarder dan gisteren. Het uitzicht is erg mooi, iets waar ik gisteren niet echt meer van kon genieten, het is overigens wel behoorlijk bewolkt maar droog.

Na nog een klimmetje daalt het af naar Algarinjo waar ik direct even wat te eten en drinken haal bij een tankstation. Hierna volgt een pittig klimmetje met mooie uitzichten op Algarinjo en de omliggende heuvels.

Na weer een afdaling kom ik in Montefrio aan, het is al de hele dag heerlijk rustig fietsen en na het klimmetje van 12% in het begin gaat ook het klimmen weer lekker. Waarbij het scheelt dat het zo steil als daar niet meer wordt. Hoewel er zeker in Montefrio wel weer een steil stukje zit.

Direct na het plaatsje hou ik even stil en spreekt een Nederlander die met de auto naast mij komt staan mij aan. Volgens hem is het na deze klim alleen maar afdalen naar Granada, het eindpunt van vandaag. Het is een lekkere klim en het routeboekje van Oteman geeft aan dat de top op 1150 meter ligt, daar aangekomen verheug ik mij op de afdaling naar Granada, maar helaas na een korte afdaling gaat het toch weer omhoog en kom ik uiteindelijk nog boven de 1200 meter uit.

Daarna is er eerst een steile afdaling en in de verte waar Granada ligt lijkt het inderdaad alleen maar valsplat naar beneden te gaan. Om mij heen hebben zich weer donkere wolken verzameld, maar het is al de hele dag droog en de vergezichten zijn weer mooi.

Het laatste deel gaat afwisselend door landbouwgebied, dorpjes en de directe omgeving is redelijk vlak, het blijft overigens redelijk rustig fietsen. In de verte richting de Sierra Nevada hangen erg donkere wolken ik ben benieuwd of ik het droog houd. Het is trouwens grappig hoe erg je ogen je kunnen bedriegen, want in plaats van dat het rustig naar beneden gaat, gaat het rustig iets omhoog. Maar met een stevige wind in de rug is het prima te doen.

Het laatste deel gaat door voorplaatsen van Granada en schiet niet heel erg op, hier wordt het drukker, vaker stoppen voor stoplichten etc.. In Granada doe ik nog boodschappen bij de Lidl en ik kom om 18.30 uur aan op de prima camping in La Zubia en dat voor € 8,70 per nacht.