Noorwegen 2013 dag 14

Dag 14, Levang – Polar Camp Hilstad
101,45 km, 17,2 km/h, 5.52,47
HM (volgens Garmin GPS): 924 HM; (volgens Bikemap): 1300 HM (HM van de tunnels geschat en eruit gehaald)

Route 2,851,388 – powered by www.bikemap.net

Ik ga als enige van de groep met de boot van tien uur, de rest neemt de ferry van 8.45 uur. Hoewel de boot vanaf de camping 200 meter verder te zien is, moeten wij nog bijna 5 km fietsen, om het water heen.

DSCN0631

Het eerste deel van de dag is bewolkt maar de uitzichten niet minder mooi. De route gaat om een prachtig fjord, met sneeuw hogerop de bergen. De klim naar zo’n 350 meter is zwaar, maar de 100 vliegen die constant om mij heen vliegen maken het nog extra zwaar. Het eerste deel gaat tegen de wind in, maar op die klim ben  ik blij als de wind er even is zodat de vliegen even weg zijn.

DSCN0640

Ook de rest van de route gaat langs prachtige bergen en eilanden. Door het fjord schiet je alleen hemelsbreed weinig op. De bergen vertonen verschillende prachtige tinten groen en grijs. Het laatste stuk gaat nog even flink omhoog en dan zijn ook de vliegen weer terug. De camping ligt wederom op een prachtige plek, zo’n 4 kilometer van de ferry.

DSCN0643

Blijkbaar was er zo’n 10 km voor de camping toch nog een winkel, die ik gemist heb, waardoor ik mijn noodrantsoen aan moet spreken. Samen eten we buiten de keuken, waarna we op zoek gaan naar de tv-kamer die niet blijkt te bestaan. Dus dan maar voor de receptie even zitten, waar we later weggejaagd worden door de knotts.

DSCN0656

Op de camping is ook een hele grote groep mannen aangekomen op oude brommers, met een eigen volgvrachtwagen. Zij hebben het beter voor elkaar met een grote barbecue en natuurlijk veel bier.

DSCN0658

‘s Avonds plannen Bert en ik de volgende dag, er moeten drie ferry’s genomen worden en als we het goed plannen moet het mogelijk zijn om om vier uur op de camping aan te komen. Missen we een ferry dan kan het zomaar een stuk later worden.

DSCN0659

Zoals Dennis op zijn weblog zal schrijven, het tijdschema van de ferry’s zitten zo raar in elkaar dat ze voor een vrouw niet te volgen zijn, niks ten nadele van de vrouwen, maar van de tijdschema’s van de ferry’s. Volgens mij zitten de tijdschema’s zo in elkaar dat ze ideaal zijn voor auto’s en wordt er geen rekening gehouden met de enkele gek die met volle bepakking hier gaat fietsen.

Naar dag 13

Naar dag 15

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *