Polen-Litouwen-Letland 2015 dag 16

Dag 16

66,85 KM, 16,8 KM/h, 3.58,0, 170 HM, 50 HM (Bikemap)

Route 3.312.363 – powered by www.bikemap.net

‘s Ochtends spreek ik eerst nog één van de drie Duitse fietsers die er staan. Echt een fietsvakantie wil ik het niet noemen, af en toe een dag met bagage, een keer zonder bagage rondfietsen, met de bus naar Riga etc.. Na een erg goede nachtrust, na twee dagen in een hotel weet ik weer waarom ik toch liever kampeer, heerlijk dat buitenleven, ga ik om ongeveer negen uur op pad.

Het eerste deel gaat over kleine weggetjes, wederom met wat bos en landbouw. Waar gisteren de honderden vogels waren zijn de vogels inmiddels gevlogen. De wind is tegen en ik heb moeite de vaart erin te krijgen/houden.

Op de 141 aangekomen is de door Kettler, die ik sinds Jurbarkas in grote lijnen kan volgen, omweg afgesloten en ik besluit de 141 maar te nemen. Hier word ik aangesproken door een ééntandig oud mannetje, die een shaggie bij mij bietst.

Gelijk buiten het plaatsje zie ik een fietspad dat ik besluit te volgen. Deze komt uit op een zandpaadje dat van de weg afgaat. Eenmaal weer op de grote weg wordt deze al snel een vierbaansweg en niet erg prettig te fietsen.

In Klaipeda zijn er weer fietspaden, niet allemaal even goed te fietsen, maar het is beter dan de weg. Het is een havenstad met enorm veel oude flats, sommige zien er zo uit dat je je bijna niet kan voorstellen dat er nog mensen wonen, maar overal staan auto’s geparkeerd. Alleen het laatste stukje van de plaats is nog enigszins aardig, maar ook niet meer dan dat. Ik doe de avondboodschappen bij een grote supermarkt.

Eenmaal buiten de plaats verwacht ik een klein weggetje, maar niets is minder waar, het is wederom een vierbaansweg. Nadat ik rechtsaf ben gegaan gaat het wel over een kleiner weggetje, dat echter weer erg druk is. Het is mooi weer en dit verder prima weggetje loopt door een natuurgebied en vlak langs het strand.

De camping is nog even wat zoeken, er zijn er vrij veel, en ik had gehoopt dat de uitgezochte camping wat dichterbij het strand zou liggen. Volgens de vrouw van de camping is het zo’n 200 meter, maar volgens mij is het wel een stukje verder. Ik breng natuurlijk nog wel een bezoekje en koop op de terugweg nog een ijsje. De camping is heel redelijk, maar met € 10,– niet heel goedkoop.