Portugal Spanje 2015 dag 18

Dag 18

128 KM, 15,7 KM/h, 8.08,00, 12,8 KM/h (incl. pauzes), 2033 HM (Garmin-GPS), 1770 HM (Bikemap)

Route 3,410,428 – powered by www.bikemap.net

Om 7.30 uur word ik wakker en ik ben pas om 9.30 uur op weg. Ik moet eerst nog langs de farmacia voor blaarpleisters, ik heb gisteren door het lopen last van mijn hak gekregen. Onderweg haal ik nog wat eten voor onderweg, pas om half elf fiets ik Cordoba uit.

Het eerst stuk klimt en daalt flink door, door een kaal landschap over een erg rustig weggetje. Hier kom ik nog een Nederlandse vakantiefietser tegen die van Girona naar Sevilla fietst. Het is de eerste vakantiefietser die ik spreek op deze vakantie.

In Castro del Rio haal ik wat te eten en drinken en vervolg mijn weg over de grote N432, die redelijk goed te fietsen is, maar wel weer af en toe redelijk doorklimt. Na een half bewolkte start is inmiddels zonnig en warm en ik heb het idee dat in combinatie met een teveel aan zoete troep even niet lekker word. Ik ga even op een industrieterrein in de schaduw liggen.

Hierna neem ik de derde afslag op de kaart, de CO7201, volgens Oteman heeft zijn optie een zware klim, maar ook hier zit nog een stuk van 12% in. Op de A533 aangekomen is het links wel erg donker geworden en na verloop van tijd begint het ook te onweren. Ik moet nog een behoorlijk stuk klimmen tussen twee bergen door als het ook boven mijn hoofd begint te onweren.

Het is inmiddels ook hard beginnen te regenen en links naast de weg is er een oud vervallen huis waar ik ga schuilen tegen de regen en onweer. De onweer blijft maar hangen, een paar keer denk ik dat die wegtrekt maar als ik even het huis uitloop en bij de weg ga kijken hoe de lucht eruit ziet komt er weer een klap in de buurt. (Helaas ben ik vergeten een foto te maken, dus dan maar Google Maps, waar zouden we zijn zonder Google Maps? ;))

Na anderhalf uur lijkt de onweer toch echt wat weggetrokken en omdat het inmiddels 18.00 uur is geworden bedenk ik mij dat ik nu toch wel echt verder moet fietsen om niet in het donker terecht te komen. De regen is een stuk minder geworden en ik ga op weg naar Priego de Cordoba, een plaatsje dat zo’n vijf kilometer verder en 100 meter hoger ligt. De camping zou weer tien kilometer verder en 200 meter hoger moeten liggen.

Priego do Cordoba is sneller bereikt dan verwacht en ik besluit dan ook door te gaan, ik doe nog wat boodschappen in het plaatsje. Helaas is het geen mooie klim naar de camping, het gaat af en toe naar beneden en er zit weer een stuk van 12% omhoog in. Tot overmaat van ramp blijkt de camping niet te bestaan. Ik overweeg mijn opties, de volgende campings liggen erg veel verder met een onbekend aantal hoogtemeters, wildkamperen lijkt hier niet heel makkelijk met redelijk veel huizen of terug naar Priego do Cordoba.

Het begint al bijna donker te worden en er is eigenlijk maar één realistische optie en dat is terug naar Priego do Cordoba. Het is al bijna acht uur en de zon is al achter de bergen gezakt en in de schemer en uiteindelijk in het donker fiets ik terug. De VVV is al dicht en met behulp van de GPS vind ik een Hosteria in een achteraf straatje.

Een prima hotel (hostal, niet te verwarren met een hostel) waar ik vraag of ik de fiets binnen kan zetten. Dat is niet mogelijk, maar wel in de ‘tuin’, een vierkant stukje middenin het gebouw van vier bij vier meter dan kan ik er wel een stuk plastic overheen doen. Ik heb er echter natuurlijk geen probleem mee dat mijn fiets mogelijk nat wordt, maar ik wil hem liever niet op straat laten staan in verband met diefstal.

Helemaal kapot van de lange dag ga ik douchen en op bed liggen waar ik nog een paar broodjes eet. Overigens kom ik er later achter dat de camping wel bestaat, maar op een andere plek ligt dan aangegeven door de GPS. In plaats van een paar kilometer achter Priego (gezien van waar ik vandaan kwam), ligt die een paar kilometer naar rechts.

Het hotel kost slechts € 25,– per nacht, net zoveel als de camping in Cordoba dus, maar nu krijg je er een bed, televisie en eigen badkamer voor.