Portugal Spanje 2015 dag 9

Dag 9

87,7 KM, 16,3 KM/h, 5.23,0, 13,1 KM/h (incl. pauzes), 1125 HM (Garmin-GPS), 1060 HM (Bikemap)

Route 3.406.938 – powered by www.bikemap.net

Ik sta pas tegen een uur of acht op, aangezien de fietsenmaker pas om tien uur open gaat. Om tien uur ben ik op pad en haal ik eerst wat kettingolie in het dorp. Hierna begint de echte klim naar de Puerto de Honduras, zo’n 800 hoogtemeters in vijftien kilometer met als hoogste punt 1440 meter.

De klim is mooi rustig qua verkeer, niet qua vliegen, een enkele auto, wandelaar en wielrenner. Met één wat ‘langere’ pauze en een paar fotomomenten klim ik in twee uur naar boven. Eerst zijn er nog erg veel bomen, maar al snel wordt het kaler en de uitzichten op het achterliggende dal zijn mooi.

Boven neem ik weer een pauze, waarbij ik nog gevraagd word om een wielrenner op de foto te zetten met het bordje van de Puerto de Honduras. De afdaling wordt even onderbroken door een klimmetje, maar daalt dan heerlijk in één ruk door naar het volgende dal.

Hierna volgt de route een redelijk doorgaande weg die langzaam daalt langs de beek door het dal, af en toe door een dorpje, echt druk is het niet op de weg en het weer is nog steeds prachtig, zelfs behoorlijk warm te noemen. In één van de dorpjes haal ik nog wat te eten en te drinken.

Via de open cycle map had ik een fietspad langs het stuwmeer bij Plasencia gevonden en hoewel het niet echt druk is op de doorgaande weg lijkt mij die toch iets prettiger fietsen. Via een zandpad bereik ik inderdaad het verder prima fietspad, hij is alleen wat hobbelig. Maar behalve koeien kom ik letterlijk niemand tegen op de 10 kilometer dat ik op het fietspad fiets.

In Plasencia zie ik al van afstand een grote Carrefour, natuurlijk een stukje de heuvel op, waar ik mijn avondboodschappen doe en nog een praatje maak met een Nederlandse vakantieganger. Ondertussen is het echt warm geworden.

De laatste tien kilometer gaat weer door een droog gebied. Na Plasencia gaat het eerst nog zo’n drie kilometer omhoog, waarvan het eerste stuk met 8%, later wordt die iets minder steil. De laatste vijf kilometer gaan rustig naar beneden. Om 17.00 uur kom ik aan op de camping, waar het behoorlijk druk is met veel Nederlanders, onder andere van een ACSI campingreis.

De camping is prima, met prima douches en € 8,40. Omdat ik eindelijk een keer echt op tijd ben doe ik eindelijk een keer een uitgebreide was. Omdat ik mijn fiets als wasrek gebruik besluit ik de remblokjes morgenochtend te vervangen. In het winkeltje bij de camping haal ik ‘s avonds nog wat koud drinken en te knabbelen.