Ijsland 2014 dag 14

Dag 14, donderdag
+/- 70 KM (incl. 5 km. Voor boodschappen)
HM (volgens Bikemap): 410 HM

Route 2,774,687 – powered by www.bikemap.net

Ik sta rustig op, het is toch maar zo’n 60 kilometer naar Reykjavik. De route gaat daarvan geheel over de ringweg. Het grootste stuk met wind tegen, prettig fietsen is anders, maar het merendeel met een goede ‘shoulder’ is het goed te doen.

DSCN1126

Het eerste plaatsje na Selfoss heeft weer vele hot springs, links en rechts komt de stoom uit de grond. Ik kijk nog even op het infobord of hier misschien een fietsenzaak zit, maar helaas…

DSCN1127

Het volgende obstakel is een klim van zo’n vier kilometer, de geleidelijke klim bevalt mij goed, de vele vliegen om mijn hoofd iets minder, hier fiets ik net een beetje uit de wind. Hierna volgt een soort van hoogvlakte, waar de weg een beetje vals plat omhoog gaat en met de wind goed tegen is het behoorlijk lastig te fietsen. En waar de meeste auto’s mij met een vaartje van 80 a 100 km/h (schat ik) voorbij gaan, komt er ineens een auto met 40 km/h voorbij met uit het raam een fototoestel op mij gericht. Volgens mij ben ik nog nooit zo vaak op de foto of film gezet als hier. Wat zal het zijn? Verwondering, voor gek verklarend, of iets anders?

DSCN1129

De omgeving is inmiddels weer wat ruiger en links en rechts komt er af en toe wat stoom uit de grond. Vlak voor de afdaling besluit ik, ondanks dat de zon schijnt, toch maar mijn regenjas aan te doen. Geen overbodige luxe blijkt later in de afdaling, hoewel het zeker niet hard gaat, met de wind hard tegen moet ik zelfs bijtrappen om vaart te maken.

DSCN1131

Al snel zie ik in de verte Reykjavik liggen, ik verbaas mij als ik op een bord zie dat het nog twintig kilometer fietsen is. Zoals eerder gezegd, heel prettig fietsen is het niet, maar het is zeker goed te doen.

DSCN1136

Voorin Reykjavik sla ik linksaf en ga de ringweg af, al snel zie ik een fietspad langs een beekje dat de goede richting opgaat en ik besluit die te volgen. Het blijkt dat Reykjavik een soort knooppunten systeem voor fietsers heeft, maar dan zonder knooppunten (lekker duidelijk he), maar met genummerde fietspaden. Helaas zijn ze vergeten de nummers ook bij de fietspaden zelf te zetten, alle kilometers die ik deze fietspaden volg (ook morgen) zie ik er precies één. Wel staat er af en toe een bord, met een kaart van de omgeving en de genummerde fietspaden.

Uiteindelijk vind ik met wat zoeken en een kaart die ik uit Selfoss mee heb genomen en veelvuldig wordt gebruikt, de camping.

De camping is groot, maar redelijk netjes, je kunt er overdekt zitten en er is een grote keuken en een ruimte waar je binnen kunt zitten, waar het eigenlijk altijd druk is. Ik boek gelijk voor twee nachten en vraag gelijk naar een fietsenmaker. Zij weten echter alleen een buitensportwinkel in de buurt waar ze ook fietsonderdelen verkopen, waarschijnlijk niet het onderdeel dat ik zoek, maar wellicht kunnen zij mij doorverwijzen naar een fietsenmaker.

Ik doe nog wat boodschappen bij de Bonus, een soort Lidl, en zit ‘s avonds voornamelijk voor, waar het een drukte van belang is. Van de voorspelde regen is weinig terecht gekomen, alleen ‘s avonds regent het eventjes. Ik ga op internet nog op zoek naar verschillende fietsenmakers en er blijken er verschillende in de buurt te zitten.

Ook bel ik nog met mijn vader die verschillende prijzen opzoek van crankstellen, zodat ik een beetje een idee heb wat deze in Nederland kosten. Ook verzeker ik hem dat Reykjavik een grote plaats is, maar ja, wat is groot, met ruim 120.000 inwoners is het nog kleiner dan Enschede, maar het voelt na de afgelopen twee weken erg groot aan.

Naar dag 13

Naar dag 15

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *